Rate this post

انواع رنگ های ساختمانی استفاده شده در ساخت و سازها

استفاده از انواع رنگ های ساختمانی در پروژه های نوسازی یا ساخت ساختمان ها بسیار مهم است. بنابراین با خرید رنگ ساختمانی مناسب باعث جلوه زیبایی در بنای خود خواهید شد. به طور مثال با خرید رنگ دکوراتیو می توانید اثری صدچندان در دکوراسیون داخلی بنا بگذارید. البته باید دقت داشته باشید که برای هر رنگ، قلم مو رنگ مخصوص آن را باید استفاده نمایید. با انتخاب بهترین رنگ برای ساختمان خود چشم‌ها را خیره کنید. در این مقاله، شما را با انواع رنگ های ساختمانی و دلیل اصلی نقاشی ساختمان آشنا خواهیم کرد.

انواع رنگ‌های مورد استفاده در ساخت و ساز و کاربردهای آن

نقاشی ساختمان در بهبود زیبایی شکل کلی ساختمان موثر است. در حقیقت، نقاشی یکی از عوامل اصلی در پروژه‌های نوسازی است. و برای نقاشان حرفه‌ای، رنگ‌ها علاوه بر بهبود زیبایی ظاهر، کارایی و کاربردهای دیگری دارند. از این رو نقاشان حرفه‌ایی  با مراجعه به مرکز پخش رنگ ساختمان ، از آنجایی که  نوع ویژگی‌های کاربردی رنگ را می‌شناسند و به آن اهمیت زیادی می‌دهند،بهترین رنگ را انتخاب می‌کنند.  به این واسطه، تشخیص بهترین رنگ برای هر کاربرد آسان است. همچنین نکته مهمی که نقاشان باید به آن توجه کنند، استفاده از نرم‌افزار زمان‌بندی ساخت و ساز است. خدمات رنگ آمیزی و کار آنها بهتر است با استفاده از این ابزار نظارت و سازماندهی شوند.

معمولا نقاشی ساختمان به دلایل زیر صورت می‌گیرد:

  • محافظت از سطوح در برابر حشرات، باران، تابش خورشید و دیگر عوامل بیرونی
  • نگهداری آسان‌تر: مراقبت و تمیز کردن سطوحی که خوب رنگ شده‌اند به مراتب راحت‌تر است.
  • افزایش جذابیت ظاهری سطح
  • قابلیت ضد آب بودن
  • افزایش ماندگاری سطح

پیش از انتخاب نوع رنگ برای سطح خاصی، باید به ویژگی‌های فیزیکی آن توجه کنید. مزایای رنگ خوب به شرح زیر است:

  • سهولت در استفاده
  • زمان خشک شدن متعادل
  • تشکیل لایه‌ایی نازک و بدون ترک
  • تشکیل پوششی سخت و ماندگار
  • تحت تاثیر قرار نگرفتن عملکرد رنگ در شرایط آب و هوایی
  • مضر نبودن برای مصرف کننده

۲. رنگ روغنی

در رنگ‌های روغنی از سرب سفید به عنوان ماده اصلی استفاده می‌کنند و برای ۳ پوشش آغازگر، زیرپوش و روکش مورد استفاده قرار می‌گیرند. این رنگ تا حد زیادی براق و مات و در عین حال مقاوم و مقرون به صرفه است و می‌توانند به پوشش‌هایی مات و براق تبدیل شوند. سطوح رنگ شده با این رنگ خیلی راحت می‌شوند. همچنین این رنگ را به دلیل سهولت کاربرد می‌شناسند. معمولا از رنگ روغنی برای رنگ آمیزی داخل خانه، سازه‌های فلزی، دیوارها و پنجره‌ها استفاده می‌کنند. لازم است بدانید که رنگ روغنی برای شرایط آب و هوایی مرطوب مناسب نیست و خشک شدن کامل آن بسیار طولانی است. برای استفاده، نیاز به افزودن  روغن دانه کتان و رنگدانه است.

برترین مزایای این رنگ‌ها سهولت در استفاده و تمیز شدن آسان سطوح رنگ شده می‌باشد.

۳. رنگ امولسیون

در رنگ‌های امولسیونی اغلب از پلی استایرن و پلی وینیل استات برای بایندینگ استفاده می‌شود که دارای خشک کننده‌هایی مانند منگنز و کبالت است. همچنین امکان دارد این رنگ حاوی روغن یا آب باشد و از رنگدانه‌های آن اغلب برای تولید رنگ‌های مورد نظر استفاده می‌کنند. معمولا رنگ‌های امولسیونی را به دلیل قابلیت سخت و خشک شدن سریع می‌شناسند. می‌توان با آب آن را به سادگی از روی سطوح تمیز کرد. پس از رنگ آمیزی، قطعا رنگ به خوبی حفظ می‌شود و همچنین دارای دوام و در نهایت مقاومت در برابر محیط قلیایی خواهد بود.

معمولا از این رنگ‌ها برای دیوارهای داخلی و سقف‌ها استفاده می‌شود. نوع مخصوصی از رنگ‌های امولسیونی برای کارهای چوبی قابل استفاده است.

5. رنگ پلاستیکی

معمولا در این رنگ آب را به عنوان رقیق کننده استفاده می‌کند  و این رنگ دارای تنوع زیادی است. خیلی سریع خشک می‌شود که قطعا باعث ایجاد پوشش بسیار بالایی می‌شود. با خرید رنگ پلاستیک ساختمان می‌توانید در جهت رنگ آمیزی موارد زیر از این رنگ استفاده نمایید .

  • اسلب یا دال بتنی
  • سقف، دیوارهای سالن‌های نمایش،دیوارها و سقف‌های سالن‌های تئاتر، نمایشگاه‌ها و غیره
  • عرشه کشتی‌ها

نکات کلیدی

همانطور که در این مقاله گفتیم، امروزه انواع مختلفی از رنگ‌ها در دسترس هستند و کاربردهای آنها نیز بسیار متنوع است. دلایل استفاده از رنگ در صنعت ساختمان عبارتند از: دوام سطح، محافظت در برابر آفات، محافظت شیمیایی و بهبود جذابیت بصری است. هر رنگی به طور هدفمند برای کاربردهای خاصی ایجاد شده است. نکته خوبی که باید به یاد داشته باشید این است که انتخاب رنگ با کیفیت عالی علاوه بر کاهش هزینه‌های پروژه، عملکرد را بهبود می‌بخشد.

همانطور که گفتیم، رنگ‌ها انواع و کاربرد مختلفی دارند. دلیل استفاده از رنگ در ساخت و ساز جذابیت ظاهری، ماندگاری، محافظت شیمیایی و محافظت در برابر آفات است. هر نوع رنگ برای کاربردهای منحصر به فردی تولید شده است. انتخاب مناسب رنگ علاوه بر بهبود عملکرد، هزینه‌های پروژه را نیز کاهش می‌دهد.

نقاشی ساختمان معمولا یک پیشرفت زیباشناختی است اما مزایای فنی بسیاری مانند حفاظت شیمیایی و حفاظت آسان‌تر است.